power chains

In het volgende artikel bespreken we de drie grote voordelen van het trainen met powerchains.

1. De weerstand past zich aan gedurende de bewegingsbaan.

Dit wil zeggen dat je meer gewicht gaat moeten verplaatsen in de positie waar je het sterkst bent.
Je bent het sterkst daar waar er een optimale overlap is van actine en myosine (2 eiwitfilamenten die verantwoordelij
k zijn voor spiercontracties).

Aan het begin van bv een squatbeweging zal je het volle gewicht moeten verplaatsen, naarmate de beweging vordert (dieper squat)

zullen er minder schakels aan de ketting hangen omdat deze contact maken met de grond. Hierdoor wordt het gewicht lichter daar waar je minder overlap van actine en myosine hebt.

lenght tension

2. Je zal je antagonisten leren om zo laat mogelijk de beweging af te remmen om maximale explosiviteit te genereren.

Bij krachtproductie zal het lichaam een remmechanismen inbouwen ter bescherming van de gewrichten. Het zenuwstelsel zal de beweging afremmen om een heftige schok te voorkomen. Maw woorden je programmeert je lichaam om aan het einde van de beweging te vertragen. Dit is net de positie waar we explosief moeten zijn. Denk aan hoog of verspringen, dit doe je vanaf de eindpositie van een squat beweging.Omdat de weerstand zwaarder wordt aan het einde van de bewegingsbaan gaat je lichaam minder snel het remmechanisme inbouwen. Met als resultaat dat je je zenuwstelsel traint om maximale power te generen.

Vergelijk dit remmechanisme met twee formule 1 piloten die net dezelfde uitvoering van formule 1 wagen hebben. Het is degene die als laatste in de remmen gaat die het snelste door de bochten zal rijden. Dit is net zo met ons lichaam, hoe later je antagonisten (de spieren die de beweging afremmen) de beweging afremmen hoe explosiever je bent.

 3. Power kettingen zorgen ervoor dat de omgeving waarin je traint onstabieler wordt. Dit zorgt ervoor dat je stabiliserende spieren meer geactiveerd worden.

Stabiliserende spieren zijn verantwoordelijk voor houding en stabiliteit ter hoogte van onze gewrichten. Het zijn deze spieren die ervoor zorgen dat we de power die we willen generen kunnen produceren zonder onze gewrichten te kwetsen.

 

Geschreven door Christophe Giardina, eigenaar en trainer bij Functionalbody.